نانو میکروبیولوژی می تواند از هزینه های سنگین درمان بکاهد

نوشته شده توسط: انتشارات معین به: اخبار دانشگاهی بر: Sunday, August 31, 2014 توضیح: 0 اصابت: 1348

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران در حاشیه پانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، با تاکید بر اینکه نانو میکروبیولوژی می تواند کاهنده هزینه ­های گزاف تشخیص و درمان بیماریها در کشور باشد، خواستار حمایت بیشتر دولت از این حوزه شد.

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران در حاشیه پانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، با تاکید بر اینکه نانو میکروبیولوژی می تواند کاهنده هزینه ­های گزاف تشخیص و درمان بیماریها در کشور باشد، خواستار حمایت بیشتر دولت از این حوزه شد.

دبیر علمی پانردهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران درباره وضعیت و جایگاه فناوری در عرصه میکروب شناسی کشور اضافه کرد: در حیطه تشخیص­های میکروب شناسی، با استفاده از فناوری نانو، مطالعاتی انجام و نتایج اولیه استخراج شده است، اما هنوز کاربرد وسیع پیدا نکرده و در ابتدای راه هستیم.

دکتر محمدمهدی فیض آبادی با اشاره به برگزاری سمپوزیوم نانو­میکروبیولوژی درکنگره و کاربرد آن در میکروب شناسی اظهارداشت: تکنولوژی نانو کاربردهای بسیار دارد. به عنوان مثال از این علم می توان در ساخت واکسن­ها و ترکیبات دارویی موثر در افزایش ایمنی بدن استفاده کرد.

همچنین این فناوری در زمینه های نظیر مبارزه با میکروبهای مقاوم به درمان به اقدامات پیشگیرانه در بیمارستانها برای جلوگیری از انتشار میکروبها کاربرد دارد.

فیض آبادی با بیان اینکه در دستیابی به این فناوری ها پیشرفت خوبی حاصل شده است، گفت: باید برای استفاده از این علم و عرصه های تشخیصی و درمانی آن توجه بیشتری مبذول شود زیرا ذرات نانو می توانند هم در تشخیص و هم در روند درمان موثر باشند.

فیض آبادی ادامه داد: ما از مسئولان برای پیشرفت تحقیقات در عرصه نانو میکرو بیولوژی و ورود آن به عرصه پزشکی در خواست مساعدت کرده­ایم و امیدواریم سرمایه گذاری برای پیشرفت دانش و فناوری در حوزه میکروبیولوژی آغاز شود. البته هنوز پتانسیل­های لازم در کشور ما برای تبدیل این علم به عمل ایجاد نشده‌ است و­لی می توانیم در آینده با تلاش و حمایت گسترده­تر نتایج خوبی دریافت نماییم.

ایشان همپنین افزود: اساتیدی از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، هلند و استرالیا در  پانزدهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران سخنرانی می کنند. همچنین برگزاری پانلهای تخصصی با موضوعاتی نظیر هپاتیت، عفونتهای بیمارستانی، اپیدمیولوژی مقاومتهای میکروبی، سل و بیماریهای نوپدید و همچنین 6 کارگاه تخصصی با موضوعاتی نظیر معرفی روشهای مولکولی سریع تشخیص بیماریها و روشهای روتین میکروب شناسی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری این دوره از کنگره علمی میکروب شناسی هستند.

دبیر علمی پانردهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران با اشاره به اینکه سعی می ­کنیم در این سمپوزیوم راه را برای محققان جوان باز کنیم، تاکید کرد: نانو میکروبیولوژی می تواند از هزینه های گزافی که در بخش درمان و تشخیص بیماریها داریم، بکاهد. بنابراین این موضوع باید مورد توجه مسئولین نیز قرار بگیرد.

نظرات

نظر دادن