توسعه فناوری ایران را از پیچ و خم تحریم‌ها عبور خواهد داد

نوشته شده توسط: انتشارات معین به: اخبارپژوهشی بر: Thursday, June 18, 2015 توضیح: 0 اصابت: 1362


 

دبیر شورای عالی امنیت ملی، توجه به شرکتهای دانش بنیان را از اولویت‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: در این راستا درصدد هستیم تا با مدیریت یکپارچه و تقویت معاونت علمی ریاست جمهوری از پیچ و خم‌های تحریم‌ها عبور کنیم.

، امیر دریابان علی شمخانی در حاشیه بازدید از دستاوردهای پارک فناوری پردیس که صبح سه‌شنبه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور انجام شد طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان این که شاید سوال باشد که شورای عالی امنیت ملی چه ارتباطی با پارک‌های فناوری دارد، افزود: توان نرم جمهوری اسلامی ایران در توان دانشی آن است همانطور که در آموزه‌های دینی و احادیث، دانش‌دوستی ایران مشخص شده است.

وی با اشاره به ادعای برخی از کشورها در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای ایران و مذاکرات اظهار داشت: اخیرا کشوری اعلام کرده بود که اگر توافق هسته‌ای ایران صورت گیرد ما هم به توافق هسته‌ای خواهیم رسید ولی به این کشور اعلام شد که وضعیت شما با وضعیت ایران کاملا متفاوت است که این تفاوت به دلیل توسعه علمی در ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی ادعاهای دشمنان مبنی بر محدودسازی توان هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: دانش هسته‌ای صلح‌آمیز در جمهوری اسلامی ایران، بومی و متکی بر دانشمندان جوان ایرانی است و مذاکرات و یا هرگونه توافقی مانع ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای نخواهد شد.

شمخانی با اشاره به اولویت‌های شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: از روز اول که در شورای امنیت ملی مشغول به فعالیت شدم با توجه به تجاربی که در وزارت دفاع داشتم از دو دیدگاه به شرکتهای دانش بنیان توجه داشته‌ام.

وی رویکرد اول را توسعه اقتصاد مقاومتی دانست و یادآور شد: این که چگونه می‌توان با تقویت معاونت علمی، اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد از جمله رویکردهای ما توجه به شرکتهای دانش‌بنیان بوده است.

شمخانی توجه به فرهنگ دانش بنیان را از دیگر رویکردهای این حوزه به شرکتهای دانش بنیان نام برد و ادامه داد: در این راستا به این توجه شد که چگونه می‌توان آنچه را که محققان کشور تولید می‌کنند تبدیل به باور عمومی کنیم چرا که این دستاوردها نباید در حاشیه و کنج قرار گیرند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که ایران از مرحله پژوهش برای پژوهش و پژوهش برای تولید عبور کرده است، ادامه داد: در حال حاضر باید شعارها بر مبنای تحقیق برای رفع نیازها باید باشد.

شمخانی با تاکید بر این که این مقوله‌ها از جمله چارچوب‌های اقتصاد دانش بنیان است،‌خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان نیز بر اساس تحقیق برای رفع نیازهای داخلی است که این امر نیز از سیاستهای مقام معظم رهبری نیز به شمار می‌رود.

شمخانی حمایت از کارهای پژوهشی و فعالیتهای زیرساختی در حوزه فرهنگ را از اقدامات حوزه کاری خود دانست و اضافه کرد:‌ علاوه بر آن حمایت اداری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و این که بتواند ایده‌های مکتوب را وارد بازار کند از دیگر اولویت‌های ما خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که در این زمینه در ابتدای راه هستیم، تاکید کرد با توجه به دانشگر بودن جمعیت ایران و روند رو به رشد تحصیلات آکادمی ، چشم‌انداز روشنی در حوزه توسعه علمی خواهیم داشت.

وی در عین حال تاکید کرد:‌ توسعه فناوری از طریق مدیریت یکپارچه صورت می‌گیرد که در این صورت شاهد تحولات چشمگیری خواهیم بود تا از پیچ و خم‌های تحریم‌ها عبور کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: کار حمایتی ما، ‌فعالیتهای حمایتی و انتقال فناوری در درون کشور است.

نظرات

نظر دادن