خواسته‌های جامعه پرستاری بحق و قانونی است

نوشته شده توسط: انتشارات معین به: اخبارصنفی بر: Monday, October 27, 2014 توضیح: 0 اصابت: 1315

جامعه پرستاری و سازمان های مردم نهادی چون سازمان نظام پرستاری به معنای مسئولان سازمان و اعضای شورای عالی و هیئت مدیره های نظام پرستاری در سراسر کشور مبتنی بر وظیفه ذاتی خود باید به مسائل حرفه ای، فرهنگی، رفاهی، اجتماعی و معیشتی پرستاران توجه متوازن، لازم و کافی داشته باشند

رئیس سازمان نظام پرستاری خواسته های پرستاری را بحق و قانونی دانست و گفت: انتظار است هم اکنون که زمینه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری فراهم است، این قانون عملیاتی شود

به گزارش ، محمد میرزابیگی، در جلسه دوره ای شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می تواند به اجرای عدالت در نظام سلامت منجر شود و انتظار است هم اکنون که زمینه اجرای این قانون فراهم است، این قانون عملیاتی شود تا از آن پس برای همیشه قیاس بین دریافتی های پزشکان و پرستاران از بین برود و هر گروه مبتنی بر عملکرد خودبه صورت کمی وکیفی قابل ارزیابی باشند و دریافتی داشته باشد.

ما همچون گذشته باید با اعتقاد به چارچوب و اصول نهضت توسعه و تعالی حرفه ای  مراقبت وپرستاری؛ یعنی اولویت بخشی به خدمت به مردم، ارتقاء کارآمدی نظام سلامت، افزایش کیفیت روز افزون مراقبت های پرستاری و رضایتمندی پرستاران ؛به طور کامل در جریان مسائل روز باشیم.

درادامه تمام اعضای شورای عالی نظام پرستاری، روسای هیئت مدیره ها و اعضای هیأت مدیره ها، باید اطلاعات خود را نسبت به مسائل پرستاران و نظام سلامت به روز نگه داشته، در جریان مسائل و تحلیل ها بوده و به قوانین و مقررات مسلط باشند.

همچنین ، جامعه پرستاری و سازمان های مردم نهادی چون سازمان نظام پرستاری به معنای مسئولان سازمان و اعضای شورای عالی و هیئت مدیره های نظام پرستاری در سراسر کشور مبتنی بر وظیفه ذاتی خود باید به مسائل حرفه ای، فرهنگی، رفاهی، اجتماعی و معیشتی پرستاران توجه متوازن، لازم و کافی داشته باشند.

وی افزود: داشتن پرستارانی با انگیزه، شایق به خدمت و عالم به علم روز، زمانی ممکن است که جامعه پرستاری مطمئن شود که مسئولان نظام پرستاری به عنوان وکلای قانونی آنها تمام تلاش و همت خود را برای فراهم آوردن بسترها و زیر ساخت های خدمت رسانی به آنها به کار می بندند و پیگیر دغدغه های حرفه ای، رفاهی و معیشتی برای کسب پاسخ متناسب هستند.

وی توصیه کرد: ما و شما و سایر افراد تأثیرگذار حرفه ای باید به مسائل روز تسلط، اشراف و عنایت داشته باشیم و برای رسیدن به این مهم،حداقل تحقق 4 شرط ضروری است که باید با کار کارشناسی بر روی این 4 شرط؛ برنامه های عملیاتی پیرامون آن پیشنهاد شود.

وی بازتعریف نقش سازمان های مردم نهادی چون سازمان نظام پرستاری را یکی از این 4 شرط خواند واظهار داشت : زمان آن رسیده که در تمام سطوح سازمان اعم از شورای عالی، هیئت مدیره ها و اعضای سازمان، اولویت بندی ها با عنایت به مسائل روز و نیاز جامعه تغییر یابد و در رفتار، گفتار و اقدامات آنها نمود یابد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، افزود: شرط دیگر این است که باید همه ما از مسائل پرستاری؛ مسائل نظام سلامت و مردم به درک مشترکی برسیم و این درک جدید مشترک در تمام سطوح عمودی و افقی حوزه پرستاری به وجود آید.

وی طراحی گفتمان جدید که دارای مشخصه های جدید باشد را دیگر شرط مذکور برشمرد و گفت: باید از گفتمانی که اثرگذاری خودش را از دست داده باشد، پرهیز کنیم زیرا هم اکنون پیشرفت های جامعه پرستاری و نیاز نظام سلامت دارای مشخصه هایی است که باید متناسب با آنها گفتمان جدیدی حاکم شود و از گفتمان کهنه و تکراری صرف نظر کنیم. همچنین با لحاظ سه شرط مذکور و باعنایت به وظیفه ذاتی سازمان که حرکت  در مسیر بهبود وضعیت حرفه ای، رفاهی، معیشتی و مباحث دیگری که نوعاً از جنس پیگیری و مطالبه گری است، باید به دنبال راهکارهای کاملا نو؛ علاج جویانه، خدامحورانه، منصفانه و در عین حال منتقدانه با لحاظ جمیع شرایط موجود باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: نباید اجازه دهیم حوادث و رویدادها ما را مدیریت کند بلکه باید طوری رفتار و اعمال مدیریت کنیم که نه تنها بحران ها شکل نگیرند بلکه در صورت ایجاد بحران، قضایا به گونه ای خداپسندانه و مردم محورانه مدیریت شود، که خدشه ای به نحوه خدمت رسانی به مردم وارد نشود.

: قبل از هر چیز باید طوری حرکت کنیم که تمام بخش های پرستاری اعم از اعضای هیئت علمی، حوزه های اجرایی و حوزه های مردم نهاد هر کدام مانند یک حلقه زنجیر حرفه ای بوده و اتحاد، همدلی و وفاق حرفه ای ما خدشه دار نشود که اگر خدای ناکرده این اتفاق بیفتد اولین جایی که آسیب می بیند بیماران و مردم هستند...

وی افزود: امروز برای تمام مسائلی که در حوزه پرستاری مطرح می شود به اندازه کافی قانون و راهکارهای قانونی وجود دارد. بنابراین؛ قانونمداری، قانون گرایی و عمل به قانون می تواند محور تمام اقدامات و پیگیری های این روزهای ما باشد و همگان باید در این حرکت بر مدار قانون توجه کنند، و اگر همه ما قانون را هدف قرار دهیم، حتما به نتیجه میرسیم.

میرزابیگی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقاء بهره وری را از جمله قوانین متقن مذکور خواند و گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری جزو بهترین راهکارهایی است که می تواند به اجرای عدالت در نظام سلامت منجر شود و انتظار است هم اکنون که زمینه اجرای این قانون فراهم است، این قانون عملیاتی شود تا از آن پس، قیاس بین دریافتی های پزشکان و پرستاران از بین برود و هر گروه مبتنی بر عملکرد خود، دریافتی داشته باشد

برچسب ها: نظام پرستاری

نظرات

نظر دادن