راه اندازی انستیتو تحقیقات ملی گیاهان دارویی

نوشته شده توسط: انتشارات معین به: اخبارپژوهشی بر: Tuesday, November 11, 2014 توضیح: 0 اصابت: 1320

دبیرستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی وطب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری از راه اندازی انستیتو تحقیقات ملی ومرکزبین المللی تحقیق و توسعه در زمینه گیاهان دارویی تا سال 1404 خبر داد

 از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمد حسن عصاره، تحقق بند یک سیاست های کلی علم و فناوری کشور و نحوه دستیابی به علوم و فناوری های پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه ریزی ویژه را مستلزم حمایت از فناوران و ارتقای توانمندی بنگاه های اقتصادی یا شرکت های دانش بنیان دانست.

وی افزود: جذب، انتقال و بومی سازی علوم و فناوری های پیشرفته سایرکشورها در حوزه گیاهان دارویی به تحقق این بند از سیاست ها می انجامد.

به گفته عصاره این ستاد به منظور جامه عمل پوشاندن به بند هفتم این سیاست ها، راه اندازی انستیتو تحقیقاتی ملی و مرکز بین المللی تحقیق و توسعه در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی تا سال 1404 را در دستور کار خود قرار داده است، تا از این طریق بحث تعامل بین المللی محقق شود.

وی تصریح کرد: جذب، انتقال و بومی سازی علوم و فناوری های پیشرفته سایر کشورها در حوزه گیاهان دارویی و ایجاد مرکز مطالعات بازرگانی بین المللی، بسته بندی و برندسازی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی در راستای تحقق این بند و به همت این ستاد اجرایی می شود.

عصاره بیان کرد: افزایش فروش وسهم از بازار برای محصولات گیاهان دارویی، داروها و فرآورده های گیاهی و طب سنتی دانش بنیان و توانمند دربازارهای بین المللی با فعالیت کارگروه تخصصی توسعه تجارت، صادرات و بازاریابی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی به برنامه ریزی برای دعوت ازشرکت های خارجی فعال درعرصه بین الملل با هدف تسهیل گری و زمینه سازی برای افزایش ورود فناوری های جدید به بازار توسط این ستاد اشاره کرد وگفت: حمایت از تهیه و تنظیم آئین نامه ها، طرح ها و لوایح به منظور اصلاح و ساده سازی قوانین و ارائه آن ها به مراجع ذیصلاح برای تصویب از جمله اقدامات این ستاد برای تحقق بند دوم سیاست های کلی علم و فناوری است.

به گفته وی حمایت از تهیه و تدوین استانداردهای ملی برای محصولات حوزه گیاهان دارویی و صادرات و واردات آن و ارائه آن به مراجع ذیصلاح برای تصویب نیز پیرو این بند و در راستای سیاست گذاری و نظارت راهبردی برنامه ریزی شده است.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ساماندهی و تقویت نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه های علم و فناوری قید شده در سیاست های کلی علم و فناوری، افزود: به منظور تحقق بند یادشده ساماندهی فرآیندها و ساختارهای نظارت و ارزیابی بر تمامی فعالان و فعالیت ها در حوزه گیاهان دارویی در این ستاد آغاز شده است.

وی همچنین عنوان کرد: ساماندهی و توسعه فعالیت های اقتصادی مجاز این حوزه مبتنی بر تأییدیه های معتبر و ممانعت از فعالیت های غیرمجاز و ایجاد سیستم نظارت بر بازار و مراکز عرضه محصولات و خدمات در حوزه گیاهان دارویی به ویژه عطاری های سنتی در ذیل بند دوم سیاست های کلی علم و فناوری با جدیت بیشتر در این ستاد اجرایی می شود

برچسب ها: دارویی گیاهان

نظرات

نظر دادن