اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

نوشته شده توسط: انتشارات معین به: اخبارصنفی بر: Monday, March 16, 2015 توضیح: 0 اصابت: 1417

شورای عالی نظام پرستاری طی بیانیه‌ای از دولت و رئیس جمهوری خواست تا قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را که ۷ سال از زمان تصویب آن گذشته است، اجرا کند

به نقل از سازمان نظام پرستاری، متن این بیانیه به این شرح است:

پرستاری به عنوان حرفه ای اثرگذار در ارائه خدمات سلامت همواره در خط مقدم ارائه خدمات نقش مهم و اساسی را ایفا کرده است و پرستاران جهت همراهی مسئولان، بار سنگین ارائه خدمات مراقبتی را علیرغم همه کمبودها و تبعیض ها به دوش کشیده اند به خصوص در طرح تحول سلامت که احساس می شد در جهت احقاق حقوق از دست رفته مردم باشد.

پرستاران متقابلاً از مسئولان اجرایی نظام انتظار داشته و دارند که در جهت اجرای قوانین مرتبط با حوزه پرستاری نهایت تلاش خود را مبذول نمایند.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری از جمله قوانین هفت سال بر زمین مانده حوزه پرستاری است که علیرغم تاکید چند باره در قوانین و سیاست های بالادستی از جمله سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و قانون برنامه پنجم توسعه اجرای آن با چالش های اساسی روبرو بوده است. علیرغم فراز و نشیب های زیاد در اجرای قانون مصوب 7 سال پیش، که عمدتاً به علل بودجه ای بوده است،‌ در دولت یازدهم وزیر بهداشت و درمان چندین بار از عزم وزارت بهداشت برای اجرای قانون خبر داد که از جمله می توان به بیانات وزیر بهداشت در جمع اعضای شورای عالی نظام پرستاری در مرداد ماه 93  و مدیران پرستاری در آذرماه سال جاری مبنی بر قرار گرفتن 250 خدمت پرستاری در کتاب ارزش های نسبی اشاره کرد که انعکاس زیادی در رسانه ها داشت.

همچنین قائم مقام وزیر بهداشت در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس نیز به اجرایی شدن قانون در کمتر از دو ماه تأکید کرد. سازمان نظام پرستاری نیز بر اساس اعتماد کامل به صحبت های وزیر بهداشت و مسئولین دیگر نظام همواره جامعه پرستاری را به آرامش دعوت کرده است.

 ولی متاسفانه در روزهای اخیر دریافتیم بخشی از وزارت بهداشت و درمان قصد اجرای بخش کوچکی از تعرفه ها تحت عنوان خدمات پرستاری در منزل را دارند که این امر به هیچ وجه تأمین کننده نظرات سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری نمی باشد.

شورای عالی سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران که همواره و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از فضاهای احساسی و بر اساس قانون و با در نظر گرفتن منافع مردم و پرستاران پیگیر حقوق حقه این قشر زحمتکش بوده اند:

1-از ریاست محترم جمهور درخواست دارد با مداخله جدی در این امر از نگرانی های جدی جامعه پرستاری جلوگیری نمایند و زمینه عدم اجرای قانون را از بین ببرند.

2-از مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون اصل نود درخواست داریم بر اساس وظایف نظارتی خود و با استفاده از اهرم های قانونی از حرمت قانون تصویب شده خود حفاظت کنند.

3-از وزرای محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه که در جلسه روز پرستار نوید اجرای قانون را داده اند می‌خواهیم با دستوری صریح و قاطع به مسئولین حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه سلامت، زمینه اجرای قانون را با گنجاندن 250 خدمت پرستاری در کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت و تصویب در شورا فراهم آورند.

4-این شورا طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد مصوب وزارت بهداشت و درمان را بدون اجرای قانون تعرفه گذاری و تعیین بسته های خدمتی مورد تأیید قرار نمی دهد.

5-شورای عالی سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده قانونی جامعه پرستاری به طور جد اجرای قانون را خواستار است و پرستاران نیز بی صبرانه منتظر اقدام عاجل مسئولان می باشند

نظرات

نظر دادن